Fritak/reduksjon i vann og avløpsgebyr

Røyrvik kommunestyre har i møte den 28.04.2020 behandlet retningslinjer for fritak/reduksjon i vann og avløpsgebyr i sak 19/20. 

Retningslinjer for fritak/reduksjon i vann og avløpsgebyr:

  1. Fullt årsgebyr kreves fra og med den dato det er betalt tilknytningsavgift for vann og avløp.
  2. Søknad om fritak/reduksjon søkes på eget skjema. Dersom boligen er tilkoblet må en betale fastdel (abonnementsavgift). 
  3. Søknad om fritak for kommunale avgifter av økonomiske årsaker henvises til hjelp via sosial støtte. 
  4. Det gis ikke reduksjon av vann og avløpsgebyr i regulerte boligfelt
  5. Ilagt avgift refunderes ikke, fritak gjelder fra neste faktureringstermin. 
  6. Ved omfattende restaurering, og lignende kan det gis reduksjon etter skriftlig søknad. 
  7. I tilfelle der boligeier får fritak for vann og avløpsgebyr vil vann bli avstengt (plombert). Abonnent vil bli fakturert avstengingsgebyr ihht gebyrregulativ. 
  8. Husvære hvor siste beboer er lagt inn på institusjon og får redusert sin trygd i mer enn 3 måneder av termin får nedsatt avgift til ¼ av ordinær avgift. Dette under forutsetning av at huset er ubebodd.