Klagerett

Her kan du lese om dine rettigheter om klagerett.

Når du mottar et vedtak fra oss har du kan du ha klagerett, og ønsker du å klage må du sende inn denne skriftlig.

Nedenfor ser du en kort instruks i hva som inngår i rettigheten til å klage og hva du må gjøre.

Klagerett

Du har rett til å klage over vedtaket. 

Hvem du kan klage til

Du kan klage til klageinstansen, men klagen skal først sendes til avsender av dette brevet.

Hvis ikke dette organet endrer sitt vedtak som følge av klagen, vil den bli sendt videre til klageinstansen for avgjørelse

Frist til å klage

Klagefristen er 3 uker fra den dag dette brevet kom fram. Det er tilstrekkelig at klagen er postlagt innen fristen løper ut. Dersom du klager så sent at det kan være uklart for oss om du har klaget i rett tid, må du fortelle oss du mottok brevet.

Dersom klagen blir sendt for sent, er det adgang til å se bort fra den. Om du har særlig grunn til det, kan du likevel søke om å få forlenget klagefristen. Du må fortelle oss grunnen til forsinkelsen

Rett til å kreve begrunnelse

Dersom du ikke allerede har fått begrunnelse for vedtaket, kan du sette fram krav om å få det. Slikt krav må settes fram i løpet av klagefristen. Klagefristen blir i så fall avbrutt, og ny frist begynner å løpe fra det tidspunkt du mottar begrunnelsen.

Klagens innhold

Klagen skal nevne det vedtak det klages over, og den eller de endringer som ønskes. Du bør også nevne begrunnelse for å klage og eventuelle andre opplysninger som kan ha betydning for vurderingen av klagen.

Hva må du gjøre?

Klagen må være skriftlig og sendes inn til oss

Hvis vanlig post, send til:  
Røyrvik kommune, Røyrvikveien 5, 7898 LIMINGEN

Hvis e-post: 
Send til postmottak@royrvik.kommune.no 

NB! Om du sender inn via e-post, ikke skriv inn personsensitiv informasjon i klagen. 

Utsetting av vedtak

Selv om du har klagerett, kan vedtaket vanligvis gjennomføres straks. Du har imidlertid adgang til å søke om å få utsatt iverksettingen av vedtaket inntil klagefristen er ute eller klagen er avgjort.

Rett til å se sakens dokumenter og til å kreve veiledning

Med visse begrensninger har du rett til å se dokumentene i saken. Du må da ta kontakt med forvaltningsorgan som har sendt denne meldingen. Der kan du også få nærmere veiledning om adgangen til å klage, om framgangsmåten ved klage, og om reglene for saksbehandlingen ellers.

Kostnader ved klagesaken

Du kan søke om å få dekket utgifter til nødvendig advokatbistand etter reglene om fritt rettsråd. Her gjelder imidlertid normalt visse inntekts- og formuegrenser. Fylkesmannens kontor eller vedkommende advokat kan gi nærmere veiledning. Det er også adgang til å kreve dekning for vesentlige kostnader i forbindelse med klagesaken, f.eks. til advokatbistand. Men normalt er det et vilkår at det organ som har truffet det første vedtaket, har gjort en feil slik at det blir endret. Klageinstansen vil om nødvendig orientere deg om retten til å kreve slik dekning for sakskostnader.

Klage til Sivilombuds mannen

Stortingets ombudsmann for forvaltning (Sivilombudsmannen) har ikke adgang til å behandle saker som er avgjort av Kongen i statsråd. Dersom du får din klage avgjort i statsråd fordi Kongen er klageinstans, kan du derfor ikke senere bringe saken inn for Sivilombudsmannen.