Personvernombud i Røyrvik kommune

Fra 15.02.2024 er Trond Smalås engasjert som personvernombud for Røyrvik kommune. Trond har bakgrunn fra både privat og offentlig sektor, deriblant Politiet, NAV og kommune. Nedenfor finner du mer informasjon om hva som inngår i stillingen.

Oppgavene til personvernombudet er å kontrollere at kommunen behandler personopplysninger i tråd med regelverk og god praksis. Mer konkret går dette blant annet ut på å:

• Øke bevissthet og kunnskap om personvern i kommunen
  • Bistå alle som er registrert med å ivareta rettighetene sine
  • Se til at behandling av personopplysninger er kjent for ombudet
  • Føre oversikt over behandlingen av slike opplysninger
  • Se til at de som behandler personopplysninger har system for internkontroll og har årlig gjennomgang av det
  • Påpeke brudd på loven overfor dem som behandler personopplysninger
  • Være kontaktperson for Datatilsynet

Både innbyggere, brukere og ansatte kan kontakte personvernombudet med spørsmål knyttet til behandling av deres opplysninger.

Hva er «personopplysninger»? Personopplysninger er alle opplysninger og vurderinger som kan knyttes til deg som enkeltperson. Typiske personopplysninger er navn, adresse, telefonnummer, e-post og fødselsnummer. Et bilde regnes som en personopplysning dersom personer kan gjenkjennes, og lydopptak kan være personopplysninger selv om ingen navn blir nevnt i innspillingen. Videre er en dynamisk IP-adresse i gitte tilfeller også definert som personopplysning. Registreringsnummeret på en bil kan være en personopplysning hvis det kan knyttes til en bestemt person, mens ikke hvis det står på en firmabil som benyttes av flere. Opplysninger om atferdsmønstre er også regnet som personopplysninger. Opplysninger om hva du handler, hvilke butikker du går i, hvilke tv-serier du ser på, hvor du fysisk beveger deg i løpet av en dag og hva du søker etter på nettet er alt sammen eksempler på dette. Med andre ord er det veldig mye som er personopplysninger og det er ikke fritt frem å bruke dem.

Videre er det noe som er definert som «sensitive personopplysninger» og som det er strengere regler for å behandle. Dette er i hovedsak opplysninger om rasemessig eller etnisk opprinnelse, politisk oppfatning, religion, filosofisk overbevisning, fagforeningsmedlemskap, genetiske opplysninger, biometriske opplysninger med det formål å entydig identifisere noen, helseopplysninger, opplysninger om seksuelle forhold og legning.

Kommunen behandler personopplysninger i ganske stor utstrekning. Og det har de anledning til forutsatt at det enten er hjemmel i loven eller at kommunen har spurt om lov (samtykke) – veldig enkelt forklart.

Alle som er eiere av personopplysninger har rett til informasjon, innsyn, retting, sletting mm hva angår dine opplysninger. Det vil du få ved å kontakte kommunen. Personvernombudet kan også kontaktes og min kontaktinformasjon er:

• Telefon: 480 25 606
  • Epost: trond.smalas@royrvik.kommune.no