Budsjett 2026/Økonomiplan 2026-2029 - offentlig ettersyn

Røyrvik formannskap vedtok i sak 44/25 den 27.11.2025 å legge ut forslag til budsjett 2026/økonomiplan 2026-2029 til offentlig ettersyn. Høringsperioden settes til 10 dager.

Lenke til formannskapets forslag til budsjett og økonomiplan 2026-2029

Saksfremlegg og sakliste til formannskapsmøte 27.11.25

Frist for innspill 10.12.25. Innspill sendes til postmottak@royrvik.kommune.no 

Formannskapets vedtak:

Formannskapet innstiller til kommunestyret å fatte slikt vedtak:

  1. Kommunestyret vedtar Røyrvik kommunes driftsbudsjett for 2026 med de netto budsjettrammer for hvert enkelt rammeområde som følger av Bevilgningsoversikt drift etter budsjett og regnskapsforskriften §5-4 første ledd og Bevilgning – drift §5-4 andre ledd.
  2. Kommunestyret vedtar Røyrvik kommunes investeringsbudsjett for 2026, som politisk prioritert i formannskapets møte 27.11.25, jfr. forlag til bevillingsoversikt framlagt for kommunestyret, jfr. Bevilgningsoversikt investering etter budsjett og regnskapsforskriften §5-5 første ledd og Bevilgning – investering §5-5 andre ledd.
  3. Kommunestyret vedtar at Røyrvik kommune søker Statsforvalteren om å godkjenne låneopptak med sum kr 950 000,- til dekning av egne investeringer for 2026, jfr kommuneloven §14-15.
  4. Kommunestyret vedtar for eiendomsskatteåret 2026 at det skal det skrives ut eiendomsskatt på kraftanlegg, vindkraftverk og kraftnettet jfr. eiendomsskatteloven §3, første ledd bokstav c.
  5. Kommunestyret vedtar for eiendomsskatteåret 2026 at det videre skal skrives ut eiendomsskatt på bygninger og grunnareal for verker og bruk som fra og med 2019 ble ansett som næringseiendom, så langt disse var omfattet av eiendomsskattegrunnlaget for verker og bruk i 2018, jfr overgangsregelen til eiendomsskatteloven §§ 3 og 4, andre ledd.
  6. Kommunestyret vedtar at eiendomsskattesatsen for skatteåret 2026 er 7 promille.
  7. Kommunestyret vedtar at eiendomsskatten skrives ut i to terminer, jfr. eiendomsskatteloven, §25, første ledd, med terminforfall 01.04.2026 og 01.10.2026.
  8. Kommunestyret vedtar at Røyrvik kommune beregner kommunale gebyrer i tråd med forskrift om beregning av selvkost. 
  9. Kommunestyret vedtar formannskapets forslag til budsjett og økonomiplan for perioden 2026 – 2029, med et foreløpig budsjettert mindre forbruk på kr. 1,1 millioner for 2026.
  10. Kommunestyret vedtar inndekning av deler av merforbruket for 2023 og 2024, som foreslått i budsjett og økonomiplan perioden for 2026 – 2029. Kommunestyret anser det ikke som realistisk å dekke inn merforbruket over 4 år, og ber Statsforvalteren vurdere om det er grunnlag for å oversende søknaden til KDD om en forlengelse med inndekningen til 8 år.
  11. Formannskapet vedtar å legge sin innstilling til driftsbudsjett for 2026, inklusive økonomiplan for årene 2027-2029, ut på offentlig høring i perioden 27.11.2025 – 07.12.2025.
  12. Kommunestyret ber kommunedirektøren foreta en vurdering i forhold til bærekraftig og forsvarlig drift av barnehagen for barnehageåret 2026/2027, og legge fram sin anbefaling i egen sak til kommunestyret. Med en reduksjon av antallet barn til 3 ved avdeling Gaavalohke, utfordres nåværende organisering, bemanning og kommunens kostnader med barnehagedriften.
  13. Kommunestyret ber kommunedirektøren legge fram egen sak for kommunestyret om praktiske og økonomiske rammer for utreding om grunnlaget for eventuell innføring av eiendomsskatt på boliger og fritidsboliger i Røyrvik kommune.
  14. Kommunestyret vedtar forslaget til tiltaksplan etter kommunelovens § 28-4, med de tiltak som er beskrevet og lagt inn i sakens saksopplysninger

 

Formannskapets vedtatte tilleggsforslag i møte 27.11.25:

Arbeiderpartiet ved Hallgeir Pedersen:

Rigging for gruvedrift og næringsetablering.

2. juli i år godkjente kommunal- og distriktsdepartementet reguleringsplanen for Joma Gruver. Avgjørelsen på reguleringsplansaken har vakt stor oppmerksomhet både blant innbyggerne og utenfor. Selv om synet på saken er delt i Røyrvik-samfunnet, ser vi også at framtidstroen blant ungdommene, næringslivet og innbyggere for øvrig har fått en gnist. Avgjørelsen fra departementet var etterlengtet, og etter en lang periode fikk vi avklaring i en viktig sak for kommunen vår.

Joma Gruver AS inviterte i november til folkemøte, med opp mot 200 deltagere. I dette møtet presenterte de tidslinjen for sitt arbeid, der de to førstkommende årene vil være fokusert på driftskonsesjon og utslippstillatelse, deretter kommer to år med investerings- og byggefase. Selskapet har sagt at oppstart for drift vil skje i 2030/2031.

Røyrvik-samfunnet har et tydelig preg i dag på godt og vondt fra forrige gruveperiode, med både industriområdet i Joma, infrastruktur og boliger som ble bygd opp i tiden fra 1972 til 1998. Denne perioden var preget av aktivitet, vekst, verdiskapning og god økonomi i Røyrvik.

Estimatet på investeringen totalt er over én milliard, og er i så måte en av de største investeringene i Røyrvik og regionen på lang tid. For at vi skal kunne møte gruveetableringen på en tilfredsstillende måte, må samfunnet og organisasjonen settes i stand til å håndtere en ny gruveperiode, dette gjelder både kommunale tjenester, infrastruktur, boliger og servicetilbud i privat næringsliv.

En ny gruveperiode og forberedelsene til dette vil kreve at kommunen gjør tilpasninger. Som kommune skal vi være aktive pådrivere for at en ny periode skal gagne samfunnet og innbyggerne på en god måte. For at vi skal være en fremoverlent kommune må planverk og rutiner være oppdatert i tråd med det situasjonen krever.

Kommunestyret ber om at:

  • Kommunedirektøren iverksetter arbeidet med planstrategien vedtatt i PS 47/2024.
  • Kommunedirektøren ser nærmere på økt tilstedeværelse og tilgjengelighet på kompetanse innenfor plan/byggesak og landbruk, utmark og motorferdsel.
  • Kommunedirektøren kommer tilbake med en orienteringssak om mulige nye boligområder og ferdig regulerte boligtomter i Røyrvik sentrum i løpet av første kvartal 2026. Vi ber også kommunedirektøren redegjøre for status og oppstart av Røyrvik Fjellandsby.
  • Ordfører og kommunedirektør redegjør for kommunestyret for overordnede behov innenfor infrastruktur og økonomi sett i lys av prosjektet.
  • Kommunedirektøren legger frem en handlingsplan frem mot 2030 om relevante punkter for kommunen før gruveoppstart som et underlag til kommunens samfunnsdel og arealdel.

 

Samarbeidslista ved Kennet Tømmermo Reitan

Ny kommentar under rammeområde kirke, kultur og samisk:

Sannhets og forsoningskommisjonen la 1. juni 2023 fram sin rapport Sannhet og forsoning – grunnlag for et oppgjør med fornorskingspolitikk og urett mot samer, kvener/norskfinner og skogfinner, for Stortinget. Stortinget behandlet den 12. november 2024 Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport og tiltak, og fattet ut fra dette flere anmodningsvedtak til regjeringen.

Som sørsamisk forvaltningskommune er Røyrvik kommune i en viktig posisjon til å behandle Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport, og følge den opp med lokale tiltak. Kommunedirektøren og ordføreren har allerede deltatt på aktuelle møter hvor temaet er berørt, og vil fortsette arbeidet med å innhente informasjon for å gjennomføre prosesser av betydning for temaet.

Røyrvik er et lite samfunn som i de kommende årene må jobbe tettere sammen for å håndtere samfunnsoppgaver og utfordringer som vil berøre alle. Et slikt arbeid vil kreve dialog, forståelse, innsats og endringsvilje fra både samiske og norske innbyggere i Røyrvik. Et sterkere samhold i samfunnet vil være viktig i tiden fremover, og man skal jobbe for en sterk bro mellom språk og kultur i Røyrvik kommune som ivaretar samfunnet som helhet.

Kommunestyret ber på bakgrunn av dette kommunedirektøren om å legge frem en sak, og om nødvendig be om ekstern bistand, om hvordan kommunen kan ta tak i rapporten og hvordan de lokale tiltakene skal gjennomføres. Ordføreren vil måtte ta en sentral rolle i dette arbeidet. Dette hensynet bør også tas inn i kommuneplanens samfunnsdel.