Tjeneste for psykisk helse og rus voksne

Dette er et tilbud til deg som har psykiske eller rus utfordringer og trenger noen å snakke med. Tjenesten kan også være et tilbud til deg som er pårørende. Du trenger ingen formell henvisning fra lege for å ta kontakt med tjenesten.

Psykisk helse og rus tjenesten i Røyrvik

Tjenesten kan kontaktes direkte eller dere kan bli henvist fra andre instanser. Ta kontakt hvis du er i en livskrise og har behov for å snakke med en fagperson eller er pårørende med bekymringer rettet mot rus og psykiske problemer.

Psykisk helse og rus bistår hele befolkningen i Røyrvik kommune med forebyggende psykisk helsearbeid og rusarbeid, samt oppfølging av personer med lettere til moderate psykiske helsevansker og rusproblemer. Tjenesten gir tilbud om veiledning og oppfølging og skal bidra til å skape gode livsvilkår for mennesker som har behov for hjelp ved å formidle tro på bedring, mulighet til å ta egne valg og å påvirke eget liv.

Fastlegen er hovedkontaktpunktet ditt ved akutte psykiske helseplager og rusproblematikk.

Hvem kan få tjenesten

Alle som kjenner at de trenger noen å snakke med kan ta kontakt direkte med tjenesten. Vi har taushetsplikt.

Tjenesten kan bistå med:

• Individuelle støttesamtaler
  • Hjemmebesøk/familiesamtaler
  • Individuell oppfølging etter behov, for eksempel hjelp til å komme i kontakt med andre tjenester i kommunen.
  • Hjelp til sorgbearbeiding
  • Hjelp til å mestre livskriser
  • Oppfølging i forhold til kroniske psykiatriske lidelser

Hva forventer vi av deg

• Tar kontakt direkte med tjenesten eller kontakt fastlege.
  • At du deltar aktivt i egen endringsprosess
  • Gir beskjed dersom du er forhindret fra å møte

Betaling:

Psykisk helse og rus tjenesten er et lavterskel tilbud, og derfor en gratis tjeneste for alle i kommunen.

Telefontid:

Tirsdag, onsdag og torsdag kl. 08.00-15.30.

Ved behov for akutt hjelp kontakt fastlege, legevakt eller nødtelefon 113.

Nyttige nettsteder:

AKAN

Barn av rusmisbrukere

Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk

Familievernet

Helsenorge

Landsforeningen for pårørende innen psykisk helse

MARBORG

Mental Helse

Nasjonalt kompetansesenter for selvorganisert selvhjelp

Pedagogisk-psykologisk tjeneste

Rådet for psykisk helse